Halong Bay - Vietnam

alle dagen van de week

20984448nieuws vauit de hangmat - kopie.jpg

Turkije: van Knidos naar Bodrum

We lezen, dat als er 's morgens dauw op je boot ligt, dat er dan geen wind is/komt, geen dauw is wel wind ... het klopt redelijk ...

het is vroeg als we bij Kuruca Bk vertrekken, we zien een schitterende zonsopgang ...

'Met zonder' wind tuffen we naar de baai van Knidos (knus baaitje), het water is kraakhelder, we zien anker en ketting op 10 meter diep probleemloos liggen ... veel baaien hebben een zanderige grasbodem, aan mij telkens de eer een mooi zandplekje te vinden voor het anker, het gaat me prima af ...

Knidos, een oud rune dorpje ...

perfect zicht op 10 meter diepte, vaak zelfs helder tot grotere diepte ...

De volgende dag is bedoeld voor Bodrum, de oude haven en de marina liggen in een kom midden in de stad ...

Wat een geweldig aankomen bij Bodrum, het kasteel op de hoek, de marina en oude haven er achter ...

het aanzicht van het oh zo schattige Bodrum ...

Eerst de gebruikelijke gang naar de diesel steiger en de pump-out ... uit de vuilwatertank komt 170 liter volgens de machine, rara??, onze tank heeft maar een inhoud van 120 liter en de display bleef na zogenaamd leeggepompt te zijn, nog steeds VOL aangeven ...

Voor n nachtje gaan we de marina in, de duurste jachthaven tot nu toe, ze vragen in Turkije echt belchelijke prijzen ... en zelfs dan is internet nog niet eens gratis en moet je stroom en water kopen, terwijl dat in Fethiye wel incl. was ... enfin, we krijgen weer een plekje dichtbij kantoor, de douches en het stadje ...

Met de marina-dinghy krijgen we een lift naar de overkant van de oude haven, daar bij het kasteel moeten we zijn voor immigratie, de havenmeester en de douane, we willen uitklaren ... langs allerlei stalletjes en restaurantjes komen we bij de havenmeester, maar hij kan ons niet helpen, daar is een agent voor nodig en dat kost natuurlijk geld ...

Toch belt hij een kennelijk bevriende agent, Veysel Yilmaz zegt het voor ons gratis te doen, hoe aardig ... het blijkt, dat alles via de computer gedocumenteerd moet worden en dat kunnen we niet zelf, vandaar de agent ... door een steegje, langs de openlucht moskee waar een jubel-dienst gehouden wordt, door weer een steegje, een smalle trap op en we zitten in het kantoortje van Veysel ... het geluid van stempels op alle formulieren daarna, terug bij de havenmeester, klinkt ons als muziek in de oren, hoe meer, hoe liever ... immigratie en customs kunnen ons nog niet helpen, we moeten de volgende dag vlak voor vertrek (maar binnen 24 uur na de havenmeester) met Giggles bij hun langszij komen om uit te klaren, er zijn de laatste tijd 'veel te veel rare dingen' gebeurd ...

Eigenlijk moet het overal zo gebeuren ... je gaat ook niet eerst door de douane en immigratie op Schiphol, om de volgende dag, binnen 24 uur na je paspoort stempel terug te komen voor vertrek ... ik kwam een keer op Curaao terug na een 10 daagse zeiltrip naar de Dominicaanse Republiek ... toen we om 05 uur onder Curaao langsvoeren, zaten we opeens in de hl grte schijnwerpers van de Black Panther, een kustwacht boot ... ze vroegen ons op de radio het waarom van het rare tijdstip (het is een geldige reden als je 3 dagen en 3 nachten er voor uit de DR vertrokken bent en niet weet hoe laat je op Curaao bent), paspoort info etc., verder geen bijzonderheden ... om 07 uur was ik al thuis in m'n huisje, terwijl de douane pas om 14 uur langskwam bij de boot, te idioot voor woorden ... alle eventuele handelswaar had ik dan waarschijnlijk al verkocht ...

Nee, dit hier in Turkije is eigenlijk zoals het overal zou moeten, het is wat omslachtiger voor ons, maar goed ...

Een vriendelijke winkelier belt voor ons de marina en vraagt om de dinghy, binnen 5 minuten staan we weer aan de andere kant ...

Ben gaat naar de boot, ik loop zo vanaf de marina het stadje in en loop te koeren van plezier, zo'n schattig stadje en z leuk, de marina in het midden van de stad, zo heb ik het nog nooit meegemaakt ... met m'n iPad zak ik ergens gezellig neer voor een paar koppen koffie, er is gratis wifi ...

's Avonds gaan we via de perfecte douches nog heerlijk uit eten, we zetten de wekker, want we willen bijtijds bij immigratie zijn ...

Nadat Ben 'happy birthday' voor me heeft gezongen, gaan we naar de andere kant van de haven, we krijgen hulp met de lijnen ... immigratie is geen probleem, vertrekstempel, hup, klaar ... de douane heeft daarentegen wat meer tijd nodig, want ze begrijpen in eerste instantie niet goed, hoe Giggles Turkije is binnen gekomen, info van Fethiye kunnen ze niet vinden op de computer ... dan zien we de ambtenaar zoeken naar stempels en we denken alleen: stempel maar, stempel zoveel je kunt, leef je uit, als we maar weg kunnen ... er komt niemand aan boord van Giggles, om te kijken of we toevallig een paar vluchtelingen verstopt hebben ... da's maar goed ook, ik heb nog een flinke voorraad belastingvrije, erg goedkope sigaretten uit Langkawi/Maleisi in m'n hut, smokkelaar die ik ben ...

Al met al duurt het uitklaren een half uurtje, het is 09 uur, we zijn onderweg naar Griekenland, Kos, here we come ...