Halong Bay - Vietnam

alle dagen van de week

20984448nieuws vauit de hangmat - kopie.jpg

Griekenland: via Lévitha en Donousa naar Míkonos

Van Leros naar Lvitha, het is rustig weer ... in eerste instantie is het een rustig, mooi beschermd stil baaitje wat we uitkiezen, tot er aan het eind van de dag nog 5 andere boten bijkomen ... het eilandje is nauwelijks bewoond, alleen de schapen/geiten houder en de uitbater van de taveerne hebben er een huisje, er is geen internet ...

het nieuwe navigeren: naast de autopiloot met een navigatie iPad op schoot ...

Dan gaan we met een mooie zeilwind van 18+ kn naar Donousa, we laten Amorgos links liggen, het is druk met beroepsvaart ... onderweg roepen we om de beurt een groot vrachtschip op, we gaan volgens de AIS wel erg dicht bij elkaar uitkomen ... van allebei de schepen krijgen we de voorrang waar we recht op hebben, zij wijken uit ...

Donousa heeft EU geld gekregen om het toerisme te bevorderen, maar het geld is hoofdzakelijk aan nieuwe wegen uitgegeven ... de 5 huizen langs het water staan leeg, ook hier geen internet, het is een dooie boel ... behalve de wind, die waait lekker en is allesbehalve dood, er ligt 60 meter ketting uit op 10 meter diepte ...

Ben kan geen nieuwe grib-files binnenhalen omdat er geen internet is en op de paar dagen oude voorspelling staat van alles over veel wind, maar of dat ondertussen veranderd is, weten we dus niet, we twijfelen ... als we besluiten te blijven, dan wordt dat (gebaseerd op oude grib-files) twee dagen en dan weten we heleml niet meer hoe en wat er daarbuiten op zee gebeurt ...

Het waait de hele nacht flink, maar 's morgens lijkt het rustig genoeg, de barometer klimt langzaam van een krappe 1000 naar ruim 1009, het is ons enige houvast aan boord, de wind komt uit het westen, we gaan precies om 07 uur anker op, de zee is de eerste 2 uur nog lekker rustig ... als de wind aanwakkert kunnen we zowaar weer zeilen, heerlijk bijna 3 uur lang geen motor aan, wel staat er een flinke deining, het is ordinair koud ...

Met de goede wind komen we mooi uit bij de baai (rmos) van Ornos, die hebben we uitgezocht op de zuidkust van Mikonos, al hebben we onze twijfels over de deining die vanaf het zuiden naar binnen rolt, we gaan er toch kijken ...

Ik maak alvast het anker klaar, tot Ben roept, dat we tch naar de andere baai gaan, ik ben het helemaal met hem eens, dit wordt niets als er de komende dagen een forse zuidenwind staat, dan komt alle ellende zo de baai binnen ... op zee heeft Ben n.l. alle nieuwe grib-files weer binnen kunnen halen ... raar hoor, op twee eilanden geen internet, op volle zee wel ...

Mkonos rond de oude haven ...

Nog een half uurtje en we komen langs het stadje Mkonos, wow, wat leuk, al die witte huisjes ... Mkonos, een stad die bekend staat om z'n uitbundige, flamboyante uitgaansleven ... we zijn ondertussen al 2 x ingehaald door mega snelle ferries, op de AIS zie ik dat ze ruim 36 knopen varen ...

in de onderste baai van Ornos zijn we gaan kijken, nu liggen we aan de andere kant van de huizen op de smalle landstrook ...

We liggen nu mooi beschermd geankerd in de baai van Korfos, 500 meter hemelsbreed boven die van Ornos, even ten zuiden van de stad, ooh, wat zijn we hier blij mee ... de gure wind giert om de boot, dat blijft nog even, maar het water is rustig en daar is het ons om te doen ... we zeggen wel, dat we schuilen voor de wind, maar dat is eigenlijk fout, we schuilen voor de bijbehorende zee ...

We spelen in de namiddag een zelfbedacht spelletje back gammon, wie verliest heeft gewonnen ... expres verliezen is helemaal niet zo gemakkelijk, het is echt vermakelijk om te zien hoe het bord er uit ziet met alle solitaire stenen ... we hebben het grootste plezier, maar het gaat t lang duren, dus stoppen we er na ruim een half uur mee, het concept was echter heel leuk ...

Het eten is soms ook een grap aan boord ... je eet wat je hebt, maakt combi's waarvan je denkt, dat het moet kunnen en het kan ... zo hebben we gehakt/paprika/ui/knoflook met chili con carne kruiden en geraspte mozzarella in een wrap gegeten, een soort burrito, lekker met zelfgemaakte tsatsiki ... of een drie-nationaliteiten-maaltijd: NL hutspot met Kfte, = Turks gehakt met een zelfgemaakt Grieks toetje ... en gisteren was het bloemkool met puree en gehaktballetjes met BBQ saus uit blik (echt voor nood dus) ... vooral de bloemkool met die saus was heel apart, maar wel erg lekker ...

Hier bij Mikonos blijven we een ruime week of zo liggen, de eerste superluie dag is voorbij ...