Halong Bay - Vietnam

alle dagen van de week

20984448nieuws vauit de hangmat - kopie.jpg

Griekenland: Mikonos

"Ik ben wel blij hoor, met een slaafje" zegt Ben en kijkt me lachend aan, ik trek me n.l. helemaal wezenloos aan het startkoordje van de grote buitenboordmotor, dat ding heeft precies 2 maanden werkloos aan de reling gehangen ... de smering moet nog op gang komen, de olie die in de benzine zit doet z'n werk, dan opeens gaat het iets soepeler en bbrrrrrrrr de BB slaat aan, heerlijk dat geluid ...

Snel de dinghy van dek, motortje er op en wij naar Mikonos Town, de 1.5 mijl valt wel mee, het water is rustig, het binnenvaren in het oude haventje is geweldig, al die witte huizen met hun mooi afgeronde hoeken, wat een feestje! ... we leggen de dinghy op een klein strandje in de haven, ik moet dan wel tot m'n knien het koude water instappen, bbrrrr, 15 C ... met hulp van twee Grieken sjorren we het bootje verder de kant op, we lunchen aan de kade met heerlijke gyros ...

het binnenvaren van het oude haventje ...

Het is de mooiste dag van de week, de zon schijnt uitbundig, het is heerlijk warm, de toeristenstroom is nog niet heel erg op gang gekomen, al zijn ze er natuurlijk wel, maar je moet er toch niet aan denken hier in de zomer te zijn ...

Het leuke van Mikonos is, dat het geen hotel-stad lijkt ... het stikt er wel van de hotelletjes en pensions, maar ze vallen niet op, lijken gewone huizen, er zijn geen high-rise hotels ...

We kijken uitgebreid rond en varen dan in vliegende vaart terug naar Giggles, het was een heerlijk uitje, fijn om weer mobiel te zijn ...

de volgeladen dinghy op 'hoge achterpoten' ...

De wieltjes moeten ook maar eens aan de dinghy geklikt worden, we willen boodschappen doen in Ornos, het dorpje waar we naast liggen ... het is evengoed een boel gesjor aan de dinghy, zeker als de wieltjes in het natte zand wegzakken, maar eenmaal op het droge scheelt het aanzienlijk ...

Ben bestelt een Griekse salade voor de lunch, ik een beef burger ... de burger is overheerlijk, maar ziet er niet uit zoals wij hamburgers kennen ... 3 kleine gehakt burgers, heerlijke blaadjes gekookte spinazie en een in plakken gesneden gepofte aardappel, een Griekse burger dus ...

een Griekse hamburger ...

Bij de supermarkt laden we een tas vol, meteen maar 6 flessen water en zelfs nog 24 rollen WC papier ...

Ben wil sla-olie in z'n WC gooien, dat doen we om de zoveel tijd om e.e.a. te smeren, maar zijn fles is helemaal gestold, als je de fles ondersteboven houdt, beweegt die massa niet eens ... de fles een uurtje in de zon doet wonderen, er zit weer olie in de fles ... z koud is het dus aan boord, zo koud dat zelfs de olie stolt ...

De volgende dag wil ik wel naar de andere kant van Ornos wandelen en rondkijken, Ben zet me met de dinghy af op het strand, ik neem de portable VHF mee zodat ik hem later kan oproepen om opgehaald te worden ...

Het is druk bij de beach club, Mikonos staat bekend als homo-eiland, dus ook hier zijn er veel ... mensen liggen in de zon op de strandstoelen, een enkeling waagt zich in het koude water, ik zak neer voor 2 cappuccino's, de boeven vragen er 10,- voor ... via de supermarkt loop ik terug naar "ons" strand en roep Giggles op ...

De wind voorspelt van alles, Ben maakt zich ongerust over de plek waar we liggen, de wind gaat n.l. naar het noorden draaien en dan liggen we in de grote baai wel erg blootgesteld aan de opbouwende zee + bijbehorende wind ...

Net als ik weer aan boord ben, zegt hij dan ook: "we gaan anker op, we verhuizen naar de zuid baai" ...

Het is net een H hier ... boven en onder het dwarsstreepje zijn 2 baaien, p het streepje ligt Ornos ...

Hemelsbreed is het maar een halve mijl naar de zuidbaai, we doen er via de linker benen van de H ruim een uur over, na 1.5 uur liggen we netjes voor anker ... achteraf kijk je een koe in z'n k*nt, maar ooh, ooh, wat ben ik blij dat we hier liggen, dat zeg ik ook tegen Ben ... de beach club waar ik gisteren heb gezeten is nu ons uitzicht, er klinkt boemboem uit de speakers, maar dat is gelukkig niet lang, het wordt snel echte muziek, om 20 uur is het stil ...

Gedurende de nacht horen we dat de wind oppikt, vanaf het strand kan de zee zich gelukkig niet opbouwen, maar 's morgens waait de stront van de dijk, op de windmeter zien we 30-35 knopen wind, een mooie BF 7 8 ... dit is geen weer om je boot alleen te laten en dat is maar goed ook, want opeens is het anker aan het krabben ...

Snel anker op (er hangt een heel lang, dik stuk mooring touw aan, dat heb ik teruggegooid) en opnieuw in een mooi stuk 'blauw zand' laten zakken ... nu ligt er 40 meter ketting uit, terwijl het net geen 6 meter diep is, veel dus ...

Het is een saaie zaterdag, buiten kunnen we niets doen, het geluid van de wind is vervelend en vermoeiend, het is een luie dag ... van een sopdoek langs de vloer halen word je niet moe, ik maak het Griekse toetje weer (vergelijkbaar met een tompouce, mmmm) en kook alvast de aardappelen, zodat ik die straks kan bakken ... lui-lui dus ...

De nodige bedrijven en restaurants zijn gesloten deze dagen, morgen is het Grieks Orthodox Pasen en de afgelopen week waren het allemaal 'grote' dagen, zoals wij goede vrijdag hebben ... grote maandag, grote dinsdag, etc. tot aan Paas zondag ... veel zullen we van de processies niet zien, omdat we op de boot blijven, vanaf woensdag is de Paasdrukte voorbij ...