Halong Bay - Vietnam

alle dagen van de week

20984448nieuws vauit de hangmat - kopie.jpg

Griekenland: Lavrion

Zo is het een heerlijk warme, windloze dag waarop we naar de kant gaan voor een warme lunch, zo is het de volgende ochtend weer koud, waar blijft de zomer nou! ...

Het waait zo'n 16-18 knopen, er staan kopjes op de golven in de baai, we liggen aan lager wal, buiten op zee ziet alles er wat wilder uit, er moet iets gaan gebeuren ... Ben gaat nadenken en neemt er z'n tijd voor, ik zit buiten nog rustig aan m'n ochtend koffie mt, er staat dus die koude wind ...

Verhuizen binnen de baai naar de noordkant? weg? ... Ben heeft z'n ei gelegd, we gaan gewoon weg ... we hebben al besloten (dat is ook het meest logische), dat de wind bepaalt, hoe we gaan ... gaan we over de noord- of zuidkant van Makronisos? ...

De wind is noord, dus gaan we via het zuidpuntje, we hebben 17 mijl voor de boeg ...

De wind valt wel mee, er staat eigenlijk (feitelijk) een prima windje voor de genua, die gaat eerst half, later heel uit ... de z is de boosdoener ... hoge golven, we rollen, beneden in de boot (met name in de keukenkastjes) rammelt alles, de slippermand schuift van links naar rechts, een waterfles er achteraan, trek in koffie hebben we daardoor niet, kortom: dit is zo'n moment waarop je een haat-liefde verhouding met zeilen hebt ... tegelijkertijd denk je ook, dat dit niet eeuwig zal duren en zo gebeurt het ... de wind zakt in, de golven ook en het laatste stuk tot de zuidpunt van Makronisos is het heerlijk zeilen met alleen de genua uit ... ondanks het drukke scheepvaart verkeer hoef ik maar 1 keer een schip op te roepen, wij zijn onder zeil (voorrang) en de vrachtschuit komt wel heel dicht bij ons langs ... de aardige man aan de andere kant van de radio zegt, dat hij achter ons langs gaat, op de AIS zie ik hem z'n koers wijzigen ...

Op de heuvel van Sounio, het meest zuidelijke puntje van het vasteland onder Athene, zien we uit de verte met de verrekijker de pilaren van de runes van de tempel van Poseidon, we zijn van plan er een paar dagen later heen te gaan, nu varen we er alleen langs ...

Vlak voor we bij de diesel steiger van de Olympic Marina aankomen, begint het te miezeren, jakkie ... de grote tank en de jerrycans worden gevuld, 231 liter in totaal, dan naar de steiger voor de Med mooring, we worden er nog eens goed in, in dat achteruit parkeren ... van de regen merken we echter niets, zo geconcentreerd zijn we allebei bezig ...

De marina is erg rustig, het restaurant is gesloten, veel ruimtes staan leeg en de winkel verkoopt niet veel van de dingen die Ben nodig heeft ... wel komen ze het reddingsvlot halen voor de regelmatige keuring ... hopelijk hebben we dat ding nooit nodig, maar als, wanneer, indien, dan wel graag eentje die goed werkt en lang opgeblazen blijft ... de mannen nemen meteen een lege gasfles mee ...

Ik draai twee wassen, we genieten van een heerlijk warme douche (dt is lang geleden, errug lang, te lang), Ben ververst de olie van de generator, de ijskast is weer schoon en we huren een auto ... Pano, de verhuurder vraagt om cash geld, Grieken kunnen n.l. nog steeds maar 400,- per week pinnen ...

De boot wordt goed afgespoten met zoet water, er komt bruin water af, als alles na afloop glimt, is de voldoening groot ... 's avonds miezert het echter ... dus!! komt alle zooi uit de lucht mee naar beneden ... de volgende dag kan ik wel janken, alles zit onder fijn, rose Sahara zand, de ramen van de luiken, de zonnepanelen, het RVS, alles is weer vies ... als we naar de hemel kijken, zien we dat daar nog een grote voorraad ellende in zit, de lucht is bezwangerd met Sahara stof ...

Een paar dagen eerder dan gepland gaan we naar het hotel, op de boot is even niets te doen ... ik pak m'n vakantie-tas alvast in, die gaat ook mee naar het hotel, Ben brengt me woensdag daar vandaan naar Athene Airport ... in plaats van de trein (50 euro) heb ik toch maar Ryan Air naar Thessaloniki voor 20 euro geboekt ...

's Avonds gaan we naar Stavento, een Italiaanse taverne naast de bakkerij, ze lijken bij elkaar te horen ...

Overal waar we tot nu toe in Griekenland gegeten hebben, krijgen we brood met olijven/kruidenboter/olie of i.d. en een fles water op tafel ... eet & drink je er niet van, dan betaal je niets, anders 1 1.50 euro en dan eet je het brood en neem je het water mee ...

We bestellen ieder een pizza, men waarschuwt ons niet, zo van: 'je kunt beter samen n pizza bestellen, want ze zijn groot', er gaan twee helften in een doggy bag ... terwijl ik buiten even sta te roken, krijgt Ben twee schaaltjes tiramisu, beleefd stuurt hij er eentje terug, trek hebben we allebei niet echt meer ... dit is de al 4e keer dat we zomaar een toetje-on-the-house krijgen ...

Vandaag, zondag, zijn we naar de runes van de Tempel van Poseidon geweest, het oorspronkelijke bouwwerk is van de 5e eeuw v. Chr ... voor vertrekkende en aankomende schepen is het in de oudheid vast een mooi herkenningspunt geweest, de geschiedenis die er bij hoort zal ik je besparen, een echt genteresseerde zoekt het wel op ;) ... gelukkig is het er vandaag niet druk, waardoor je tenminste fatsoenlijke foto's kunt maken zonder anderen er op, voor mij is het een voorproefje van wat ik straks allemaal in Griekenland ga zien ...

Op de terugweg rij ik, het zijn afstanden van niets, we rijden door naar Lavrion, een gezellig, leuk, gewoon werkstadje, niet toeristisch, wel soms de drukte van vertrekkende- en aankomende ferries, qua restaurantjes is er meer dan genoeg keus ...

Na de late, warme lunch rijden we terug naar het hotel, van de avond ervoor hebben we ieder nog een heerlijke, halve koude pizza in een doggy-bag in de koelkast ...