Halong Bay - Vietnam

alle dagen van de week

20984448nieuws vauit de hangmat - kopie.jpg

Klassiek Griekenland: m'n schoolreisje

Als de groep van de Jong Intra in Thessaloniki het hotel binnen komt, ben ik er al, incl. reisleidster Ellis zijn we met z'n 12-en ... niemand begrijpt waarom de reis is doorgegaan met zo weinig mensen, 18 is het minimum zo staat er in de reisbeschrijving, maar we vinden het uiteraard prima zo ...

Al vrij snel lopen we naar de zeekant, benen strekken, kennismaken, sommigen zijn nog wat stil, maar dat duurt niet lang ... nadat we de Witte Toren hebben gezien, zakken we af voor een drankje op het brede, langwerpige Aristoteles Plein, daar begint het vormen van een vriendengroep lijkt het wel ... tranen biggelen over onze wangen van het lachen, het ijs is gebroken en dat blijft zo gedurende lle dagen ...

Het is een mooie mix ... Frans is de gangmaker, Peter volgt hem op de voet, Belgische Patrick doet ook graag een duit in het zakje en zo doet iedereen uiteindelijk mee, onze lachspieren hebben het flink te verduren, kaakkrampen en tranen gaan 'hand in hand' ...

Snel kennen we elkaar allemaal bij naam, Tineke is de jongste met haar 57 jr., oh nee, eigenlijk is de reisleidster de jongste, 48, Hans en ik zijn de oudsten ...

Dimitri de chuffeur en Ellis de reisleidster ...

Dimitri, de chauffeur rijdt ons door Thessaloniki, de 2e grote stad van Griekenland ... jammer van de giga hoeveelheid lelijke grafitti, overal zit spuitverf op, op woonhuizen, runes en beroemde gebouwen ... we zien opgravingen van de Agora, bezoeken de gerestaureerde San Dimitris kerk (ik brand er een kaarsje voor m'n moeder), het hooggelegen fort, onder en tussen woningen en andere gebouwen in de stad zien we runes, onze late lunch bestaat uit mez, de Griekse variant van tapas ... niet te kort wat er allemaal op tafel komt, we eten onze buiken vol en zijn incl. de wijn p.p. maar 10 kwijt, een schijntje ... voor de avond haal ik bij een supermarktje wat kaas en drinken voor op m'n hotelkamer ...

Het weer werkt mee, het wordt met de dag warmer, foto's maken valt echter niet altijd mee met de knalblauwe luchten, maar met de zonsondergang-filter wordt het soms nog wat ...

De volgende dagen reizen we via het Olympus gebergte door de prachtige vallei van Tembi naar Lithochoro, langs alle wegen staan lange rijen uitbundig bloeiende oleanders, brem en klaprozen, we bezoeken een klooster en slapen in Kalabaka ...

In de buurt zijn 23 Meteorea kloosters ... de eerste kloosters zijn ontstaan uit kluizenaarswoningen in de woelige 14e eeuw als toevluchtsoord tijdens de strijd tussen het Servische en Byzantijnse rijk, 6 van de kloosters zijn nog te bezichtigen, wij gaan er naar twee ...

zomaar een gekke foto, de fotograaf ligt op z'n buik :D ...

zo hoog, zo mooi, zo bijzonder ...

Hoog, en dan bedoel ik echt heel hoog, op schitterend afgeronde bergtoppen lijken de kloosters wel geboetseerd te zijn tegen en rond het gesteente ... Met een mandje en een takel werd (en wordt nog steeds bij 1 klooster) alles omhoog gebracht, het klooster Aghia Triadia waar For Your Eyes Only van 007 is opgenomen, heeft inmiddels een klein kabelbaantje om naar het klooster te komen ... In Kalabaka staat ons hotel, de runes van het Orakel van Delphi liggen er in de huurt ...

het pandjeshuis van Delphi (nog redelijk intact), de plek van de runes en het museum ...

Delphi, ook Delphoi, is heel bijzonder qua verhaal, een goddelijk adviesbureau lijkt het wel, we hebben een geweldige gids, ze spreekt Cambridge Engels ...

Dan de rit naar Athene, we blijven er twee nachten ... Een rondrit door de stad, veel moois, ook veel leegstand in winkelstraten die eens drukbezocht werden, toen de economie nog geen problemen had ... de Acropolis zien we vanaf de bovenste verdieping van het hotel liggen, het staat prominent hoog op de berg, we gaan de volgende dag naar boven ...

Het Parthenon staat al jaren in de steigers helaas, maak dan maar eens foto's zonder een stuk storend ijzer, het lukt een beetje ... Imposant blijft het, het museum laat ik voor wat het is, wachtend op de anderen met uitzicht op de Acropolis drinken Ellis, Annemarie en ik gezellig koffie ... Met de metro gaan we terug naar het hotel, Dimitri is daar inmiddels al met de bus ...

Het tochtje naar Olympia op de Peloponnesos gaat via een brug over het kanaal van Korinthe, een indrukwekkend rond 1893 gegraven kanaal van 23 meter breed en ruim 6 km. lang in n rechte lijn, het verbindt de Aegesche zee met de Ionische zee, het is een uitkomst voor de wat kleinere scheepvaart ... nu zie ik het van bovenaf, begin volgende week gaan we er met Giggles doorheen ...

Het in de reisbeschrijving zo geroemde treinritje met een tandradbaan van Diakofto naar Kalavryta is gewoon een treinritje, niets meer, niets minder, de valleien en watervalletjes zijn leuk om te zien, maar dat is alles ... we rijden verder naar Olympia ...

De 3 langste dagtochten zijn rond de 300 km., elke max 2 uur hebben we rook-, koffie- en plas pauzes, langer mag Dimitri ook niet achter elkaar rijden ...

Weer een museum, nu van het oude Olympia, we zien opnieuw veel beelden die opgegraven zijn, alles is ook hier uiteraard authentiek, een lange, hete middagwandeling door het oorspronkelijke gebied waar de olympische spelen geboren zijn ... net als in Athene is ook hier een tempel voor Zeus, alle pilaren van alles wat we gezien hebben lijken op elkaar, wat dat betreft niets nieuws, we zien weer erg veel stenen, halverwege draai ik om en wacht op een terrasje tot iedereen ook terugkomt ...

Frans maakt 'per ongeluk' deze mooie foto, waar de 2 achterste poortjes mooi in de grote poort passen ...

Onderweg van Olympia naar Tolo wordt de laatste aanslag op onze benen gepleegd, in Mytras op zo'n 500 meter hoogte worden we op een berg afgezet, waarna we op ons gemak via runes van een kasteel, kerk en kathedraal naar beneden lopen ... het zijn hobbelige paden, het uitzicht is schitterend, Annemarie die wat problemen heeft met lopen, wordt ondersteund door haar man Peter en door Frans, we hebben weer de grootste lol ...

In de badplaats Tolo wacht ons het leukste hotel van de hele reis, we blijven er 3 nachten ... Patrick, Peter en Frans oefenen synchroon zwemmen in het zwembad, niet dat het iets wordt, maar plezier hebben ze wel, evenals wij als toeschouwer ...

We eten ons avondeten gezamenlijk op het strand, drie muzikanten spelen live muziek, de sirtaki en meer van dat, Frans danst en maakt de ene na de andere opmerking, we zingen mee met de melodie van 'waarom ben jij nooit op zondag vrij' ... de lachsalvo's zijn niet van de lucht, we bestellen een kilo wijn en de toetjes zijn naar goed Grieks gebruik 'on the house' ...

Daags voor het eind van de reis rijden nog naar het vlakbij gelegen medisch centrum naast het beroemde amfitheater van Epidavros, in het museumpje liggen best interessante medische instrumenten uit die tijd ... ik loop 3/4 van het theater omhoog en maak er een mooie panorama foto, de beloning voor een hoge klim ...

Veel van wat ik gehoord heb op deze mooie Klassiek Griekenland-reis ben ik volgens mij al weer vergeten, de overdaad aan geschiedenis info, de talloze jaartallen, musea, runes, beelden, kloosters, kerken, tempels, losse stenen en noem verder maar op, het was meer dan prachtig allemaal, dat wel ...

Hl hl hartelijk dankjewel, lieve Ben, voor dit geweldige verjaardagscadeau, het is een super schoolreisje geweest ...